الجمعة، 12 مارس 2010



ساعات بنعيش مع ناس عمر كامل نكبر ونتربي معاهم نشاركهم فرحهم وحزنهم وهم كمان معانا في كل حاجه فرح وحزن وفجأه يحصل موقف تلاقي ان الناس دي غريبه عنك وبعيده بعد ما كانت اقرب الناس ليك.....




وتمر الأيام ويفضلوا كده وفجأه يقرروا القرب تاني بعد الي حصل ولأن دول مينفعشي نشطبهم من حياتنا لازم نسامح وندور علي مبررات لتصرفاتهم دي حتي لو كنا اتجرحنا .






ده كان إحساسي ساعة ما كتبت الخاطره دي والمقدمه الي فاتت وليدة اللحظة




أما الخاطره من فتره طويله


( أيا نفسي !)





















أيا نفسي


ألا تكفي عن السؤال



عن الدوار , عن الجدال



وتبحثين في الدروب عن الرفاق



وتبحثين في النفوس عن الفضائل





فلاتجنين غير النفاق




*******





اما زلت تسالين عن رفاق الصبي



عن الاقارب عن الرفاق




فتذهبي... وتتعثري ...وتيأسي




وفي النهايه تجدين أن الايادي تفرقت




والأماني تمزقت




والأحلام تبعثرت






************


أنا شدك يا نفسي ...




أن تكفي عن السؤال






أن تكفي عن الجدال




فأبحثي في دروبي




وأبحثي عني وعن حياتي






وتبحثين وتبحثين




حتي يأتي يوما وتجديني




فأبحثي عني واشغلي حالك بي




وابحثي عن عيوبي وقوميني




أنا شدك ان اكون محور سؤالك




وتبحثين عني




وعن فضيله ضاعت بين الرفاق




ايا نفسي اطالبك بالسماح




وبالعفو والصلاح




فقد خاصمتك كثيرا وصالحتك قليلا



******



فقد تهت مني في الحياة


وضعتي بين الاماني والمناة


وبحثت عني كثيرا


ولكن قلما وجدتك


وان وجدتك فيوما ثائره واخر حائرة وفاترة



*************



أعتذر لكي




واقدم لكي مبرراتي




وصالحيني واسئلك




ان تبحثي عني وتجديني




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق